Selasa, 11 April 2017

Resepi Cucur Lemantak


~ Assalammualaikum ~

Lama x menulis di sini...
Hari nie rajinkan diri sebab nak masukkan resepi nie 
Sebenarnya resepi nie makanan orang Sarawak,lemantak yang dihasilkan
dari batang rumbia atau sagu.
Kak nurul masukkan dlm blog ini utk refer sendiri nanti atau utk
adik2 esp.org Sarawak yg merantau,mana tau teringin nak mkn
cucur lemantak ini....kan!
semuanya dari pengalaman kak nurul sendiri,mula2 nak buat bendalah
ini cari jgk dlm google,tp x jumpa,cari fb pun xde....mungkin 
skrg  dah ade kot org yg upload dlm fb....mula2 kak nurul buat macam 
buat goreng pisang biasa tu letak air,ikan bilis blender dan goreng,jadi dan sedap
jgk rasanya.....tp tu bukan seperti cucur lemantak org Sarawak sana mkn...hehehe

Last2nya kak nurul mesejlah ngan adik ipar tanya camne nak buat,
owwhhh....rupanya camtu buatnya,patutlah cucur lemantak yg kak nurul
buat lain dr yg org lain buat....xleh nak bentukkan mcm donut tu...

Nie dia camne nak buat cara yg betul....
ok jom cube buat....
kak nurul pun lama x buat sbb xde tepung lemantak...klu hubby OS sana
mesti suruh dia beli....
Dulu tu ade satu makcik ni kat Melaka jual di pasar tani,skrg dah xde lg makcik
tu jual....dia beritahu dia dpt stok tu dr ank buah dia keje stewardess yg selalu terbang
ke Mukah atau Sibu......






Bahan2...
1. Lemantak
2.Ikan Bilis
3.Garam
4. Serbuk perasa
5. Cili boh(opptional)
6. Air (agak2 time menguli)

Cara2nya

1. Lemantak tersebut kenak ayak terlebih dahulu ,spt gambar di bwh.






Lemantak tgh diayak
2. Lemantak yang sudah diayak hendaklah disagai sekejap.

Lemantak yg dah siap diayak
3. Blender ikan bilis,nie kak nurul campur ngan udang kering sekali,sebab ada stok udang kering.


4. Selepas tu campurkan sekali ikan bilis yang telah di blend td dgn lemantak, cili boh dan air
boleh letak sekali garam dan serbuk perasa.






setelah diuli jd camni...

bentukkan cam donat

bolehlah digoreng....makan cicah dengan sos keropok lekor.
Pada tekak kak nurullah, rasanya pun dah mcm keropok lekor...








P/s:  Masa mengoreng hendaklah guna api yg kecik,sebab cucur lemantak nie pandai meletup tau...
bahaya.....kak nurul ade sekali dia meletop sampai jauh sekali dia terpelanting...nasib baik x kena minyaknya....so hati2 yea....sbb byk jgk dgr ada kes cucur nie meletup terkena orang....

3 ulasan:

nurbijen berkata...

Nampak mcm sedap..
First time dengar nama lemantak..

Nurzakiah Hanum berkata...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaa

Warisan Petani berkata...

Dulu2 masa ada pokok rumbia, ada buat sagu ni.
Buat lempeng pun sedap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...