Jumaat, 25 Julai 2014

Bluberry Cheese Tartku


~ Assalammualaikumn ~

Hari nie jumaat 27 Ramadhan 1435H,kak nurul dah start cuti......
Tapi hari nie nak share resepi bluberry  cheese tart yg pernah 2-3 kali kak
nurul dah berjaya buat.Seronok tau klu sendiri dah pandai buat.
Tapi hasilnya xlah kemas sgt,maklumlah budak baru belajar......
Kak nurul suka buat crustnya dulu dan hari kemudian baru fillingnya.
Lepas sendiri tahu buat xyah dah oder kat org lain,anak2 pun suka
mkn bluberry cheese tart nie espp. si kakak. 

Jom kita tgk resepinya,resepinya pun kak nurul cari di internet jgk.
byk blog2 yg ada resepi nie,pilih je,tapi rasanya semua samalah
resepinya dan cara. Bolehlah buat utk bertandang sbgi buah tangan
untuk mak mentua nanti........


Bahan-Bahan.
  • 170gm marjerin atau butter
  • 50gm gula aising
  • 1 biji telur Gred C
  • 290gm tepung gandum
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • acuan tart
Cara- Caranya
  1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
  4. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  5. Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
  6. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
  7. Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese.
Untuk fillingnya pula......  

Bahan-Bahan
  • 250gm cream cheese
  • 50gm gula kastor / gula halus
  • 1 biji telur Saiz B
  • ½ sudu teh esen vanilla / esen lemon
Cara- Caranya
  1. Keluarkan cream cheese 20 ~ 30 minit sebelum digunakan. JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.
  2. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
  3. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
Cara menyediakan blueberry cheese tart dan buat lorekkan
  1. Masukkan filling blueberry ke dalam kulit tart. Untuk memudahkan kita gunakan kaedah yg sama untuk letakkan filing tadi. Dimana kita masukkan adunan cream cheese tadi dalam piping bag dan picitkan di atas filing dalam shell tadi. Letak penuh supaya ia cantik membuncit.
  2. Kemudian boleh lah kita mulakan proses tuk melorek atas cheese tat tadi.
Cara buat lorekkan.
  1.  Ambil sedikit cream cheese tadi dan titikkan sedikit pewarna yg kita suka. Kacau rata sehingga warna bergaul sempurna. Proses untuk melorek dilakukan ketika cheese tadi masih lembut. jangan biarkan cheese terlalu lama nanti dia dah mula mengering dan proses melorek tidah secantik yg kita inginkan.
  2. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi.
  3. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri lebih banyak lebih cantik!
  4. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah  dalam bentuk bulatan untuk mendapatkan bentuk tersebut.
  5.   Bakar selama 5 minit pada suhu 170C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.Bakar api atas bawah tapi  letak dekat rak bawah.

Note:
Untuk resepi ni, 1 adunan shell dapat buat dalam  40 biji shell itu pon bergantung kepada besar acuan dan ketebalan shell.
Bagi adunan cheese pula dapat dalam 70 - 80 shell.
Untuk stabilkan adunan buat 2 adunan crust atau shell dan 1 adunan cheese








Khamis, 24 Julai 2014

Kampungku sudah ada jalan raya

~ Assalammualaikum ~


Bila tiba raya mesti ramai yg nak balik kampung utk beraya bersama keluarga dan sanak saudara.
Jarang kita dengar org yg ada kampung x blk beraya klu xde apa2 hal yg menghalang.
sapa yg x suka balik kampungkan! Walaupun ada kampung org tu yg masih mundur xde
 kemudahan air dan elektrik atau jln darat utk sampai ke situ,tapi dah nama kampung 
halaman kita tempat dilahirkan dan dibesarkan di situ mestilah nak blk 
kampung juga beraya,klu x dpt blk kampung mesti ada sedikit perasaan rindu
 dan teringat ngan kampung halaman sendiri.

Macam kak nurul tahun nie,nie dah masuk thn yg ke 7 beraya di kampung sblh hubby,tapi
perasaan rindu tu ada jgk nak beraya di kampung halaman sendiri.
Untuk sekian kalinya,kak nurul dah nak hampir 40 series baru kampung kak nurul ada jln darat,
syukur alhmadulillah sampai jgk jalan raya kat kampung kak nurul.Beruntunglah org balik
kampung beraya tahun nie boleh  merasmi guna jln raya tersebut..........sub... sub... sedihnya.
Dah ada jln raya tersebut makin panjanglah langkah orang2 kampung beraya nanti,boleh beraya
dan balik hari di kampung2 sebelah.Rasa x sabarnya nak blk kampung,Insya Allah cuti bulan
september nanti.............


Sedikit info,
Kampung kak Nurul terletak di Daerah Sri Aman,Bhgn ke 6.....
Namanya Kampung Medang dan di sebelahnya Kampung Supa dan Pusa(terbalikkan ejaan tu,sama nama....tapi memang kampung kak nurul di sblh dua2 kampung nie.Tapi kpg pusa ke Medang blm
sampai lagi jalan raya...........

Itulah kampung ku........)(



Jalan baru nak siap tapi rupanya sudah ramai anak2 kpg yg sudah ada kereta.


Syukur alhamdulillah dah ada jalan raya utk menghubungkan kpgku dgn kpg2 lain.



Abg iparku memerhati jalan tgh diturap.
Nie plk anak buahku,bujang lagi.......ada yg berkenaan x?
rumah yg gambar di atas adalah rumah dia,keje di SK Sg Arau,Selangau.



Selasa, 22 Julai 2014

Biskut Jari Manis


~ Assalammualaikum ~

Apa khabar kwn2?hari nie dah ke 24 kita berpuasa,rasa sekejap je masa berlalu.
Raya pun dah dekat,kwn2 dah byk ke buat kuih raya?kak nurul hasrat di hati tu ada
nak buat kuih raya,tapi sampai skrg blm mula lagi,hehehe......dan jumaat nie kak nurul dah start cuti.

Sebenarnya kak nurul nak kongsi resepi biskut yg kak nurul rajin buat tiap2 thn.Resepi nie 
kak nurul dpt dr MIL..nak buatnya pun cepat......jom tgk resepinya.


Resepi Biskut jari manis

Bahan2
1. 1 buku buttercup(250gm)
2. 1 cawan gula halus
3. 1 cawan susu tepung kering
4. 5 cawan tepung gandum
5. buah-buahan campuran
6. hirisan badam(disangai dulu)
7. 1 sudu teh esen vanilla
8.  1 sudu teh baking powder

Cara2

Gula dan butter dipukul hingga kembang. Masukkan susu tepung,buahan campuran,esen vanilla
dan baking powder dan gaul.Masukkan tepung gandum.Uli sehingga semua sebati.
Bila dah sebati tu canailah doh tersebut di atas tray pembakar yg sebelum tu lengserkan dgn
mentega.Gunakan kayu pengiling agar semuanya rata.Bila dah rata tu bolehlah potong guna
pisau ikut mana besar biskut biasa(lihat gambar di bawah)







Doh yg kak nurul dah canaikan dgn kayu pengiling dan dipotong dgn pisau.

Permukaan atasnya kak nurul sapukan dgn kuning telur,bakar suhu 170
selama 25-30 minit(ikut kesesuaian oven masing2)

Biskut yg dah siap dimasak,dan bila dah masak bolehlah diangkat.

Inilah biskut tu bila dah diangkat.






Sabtu, 12 Julai 2014

Solat Tasbih 4 Rakaat


~ Assalammualaikum ~

Semalam Kak Nurul  ada menghadiri Ihya Ramadhan,sebelum solat zohor dan solat sunat Tasbih tu Ustazah adalah kasi Tazkirah yg amat berguna.Kak nurul dengar je tanpa mencatit isinya,macam org yg kuat ingatan ajekan kak nurul nie tapi sebaliknya dengar hari nie,esok dah lupa.,huhuhu.....)

Antara isi tazkirahnya ialah bila bulan Ramadhan nie kita hendaklah ada perancangan dlm menempuhi bulan Ramadhan yg hanya sebulan.Bukan perancangan persiapan raya spt kuih2 atau baju2 raya tapi ibadah kita
seperti membaca Al-Quran,solat sunat terawih dan lain2. Persiapan raya tu klu boleh sblm bln puasa lagi dah buat persiapan.Di bulan Ramadhan ini  ALLAH membuka pintu langit seluas-luasnya pada bulan Ramadan yang mulia ini untuk menurunkan limpahan rahmat-NYA kepada sekalian hamba-hamba-NYA serta segala amalan-amalan berbentuk ketaatan kepada-NYA akan naik secara terus kepada-NYA. 

Banyak lagi isi2 tazkirah daripada Ustazah tu yg menarik minat kak Nurul sampai x mengantuk pun mendengarnya.....antaranya isu Palestin yg diserang Israil di bulan yg mulia. Marilah kita sama2 membantu rakyat Palestin dlm mempertahankan agama kita agama Islam.

Selain itu Ustazah juga ada menyebut di bulan Ramadhan ini waktu yg mustajab berdoa,sebelum berbuka puasa.Kita ibu2 ini yg doanya xde hijab elok mengambil kesempatan masa ini untuk berdoa,terutamanya berdoa utk anak2.

Sebenarnya byk lg isi2 tazkirah dari ustazah yg kak nurul x berapa pandai nak share di sini.

Ok di sini kak nurul nak catit sikit cara solat tasbih utk panduan kak nurul sendiri di masa yg akan dtg.
klu x tulis nanti lupa..........


Solat Sunat Tasbih kalau di buat di siang hari 4 rakaat dan klu di mlm hari 2 rakaat.
Klu 4 rakaat,rakaat ke 3 dan keempat hanya surah Al-Fatihah sahaja dibaca.

NIAT
أُصَلِّى سُنَّةَ الْتَسْبِيْحِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ
Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat sunat Tasbih 2 rakaat kerana Allah Taala.
TASBIH YANG DIBACA
سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
Maksudnya : Maha suci Allah dan pujian bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Besar. Tiada daya upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Agung.


 4 Rakaat 1 Salam
WAKTU
JUMLAH TASBIH
Slps Iftitah sebelum Fatihah
15
Sesudah surah Rakaat 1
10
Rukuk
10
I'tidal
10
Sujud
10
Duduk antara dua sujud
10
Sujud kedua
10
Selepas surah Rakaat 2
10
Rukuk
10
I'tidal
10
Sujud
10
Duduk antara dua sujud
10
Sujud kedua
10
Sebelum Tahiyyat Awal
15
Selepas Tahiyyat Awal
15
Sesudah Fatihah Rakaat 3
10
Rukuk
10
I'tidal
10
Sujud
10
Duduk antara dua sujud
10
Sujud kedua
10
Selepas Fatihah Rakaat 4
10
Rukuk
10
I'tidal
10
Sujud
10
Duduk antara dua sujud
10
Sujud kedua
10
Sebelum Tahiyyat Akhir
15
JUMLAH
300




P/s:Lupa plk nak tanya ngan Ustazah tu,klu buat 2 rakaat yg waktu mlm,adakah bacaan tasbihnya diganda 2 x bagi satu rakaat itu?Semoga ada pencerahan dari kawan2 yg arif dlm hal ini.














Jumaat, 11 Julai 2014

Solat Sunat Tasbih


~ Assalammualaikum ~

Salam jumaat buat kwn2 semua dan slmt menjalani ibadah puasa juga.
Di sini kak Nurul nak kongsi Solat Sunat Tasbih dgn kwn2.
Bagi kak Nurul seumur hidup nie x pernah lagi buat Solat Sunat Tasbih dan mungkin
kwn2 yg lain di luar sana dah biasa atau selalu buat Solat Sunat Tasbih dan ini dah  jadi perkara biasa bagi mereka.  

Sebenarnya tghri nie kak Nurul ada program  Ihya Ramadhan,ada Solat Sunat Tasbih sekali yg 
dipimpin oleh seorang Ustazah.Sebab kak Nurul x pernah solat sunat nie jadi kak Nurul google di internet cara2nya dan apa Solat Sunat Tasbih itu. Hasilnya kak Nurul jumpa satu blog nie,kiranya 
lengkaplah penerangannya.Jadi kak Nurul kongsi di sini ya...




بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

.
Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak300 kali dalam empat rakaat solatnya. Solat Sunat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap-tiap malam, andaikata tidak sanggup, kerjakanlah sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup.
.
Solat sunat Tasbih ini telah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Abbas bin Muththalib. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Jika kamu mampu solat tasbih setiap hari, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, maka lakukanlah setiap hari Jumaat atau sebulan sekali atau setahun sekali atau seumur hidup sekali .“  ( HR. A bu Daud dan Ibnu Majah )
.
Solat Tasbih ini dapat membuka pintu ampunan Allah SWT. di atas segala dosa, dari awal hingga akhir, lama maupun baru, disengaja atau tidak, kecil ataupun besar, nampak maupun tersembunyi.
.
Daripada Ibnu ‘Abbas r.a.; “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda kepada bapa saudaranya Abbas bin Abdul Muthallib; ‘Wahai al-‘Abbas, bapa saudaraku! Sukakah aku berikan, aku kurniakan dan aku ajarkan kepadamu ‘sepuluh kelebihan’ jika kamu lakukannya, nescaya Allah akan mengampunkan dosa kamu dari awal hingga akhirnya, yang lama dan yang baru, yang tersalah dan yang disengajakan, yang kecil dan yang besar, yang tersembunyi dan yang terang-terangan; iaitulah kamu menunaikan solat empat rakaat di mana kamu membaca pada setiap rakaat surah al-Fatihah dan satu surah (yang lain), kemudian apabila selesai membaca (al-Fatihah dan surah itu) engkau bacalah ketika sedang berdiri itu; “سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر” (Subhanallah Walhamdulillah Walaa Ilaaha Ilallah Wallahu Akbar) sebanyak 15 kali. Kemudian kamu rukuk dan semasa rukuk itu kamu membaca sebagaimana bacaan tersebut sebanyak 10 kali. Kemudian kamu angkat kepalamu dari rukuk dan membaca 10 kali juga (ketika sedang berdiri I’tidal itu). Kemudian kamu sujud dan membaca semasa sujud sebanyak 10 kali. Kemudian kamu bangun dari sujud dan membaca 10 kali lagi. Kemudian kamu sujud semula dan membaca 10 kali juga. Kemudian engkau angkat kepalamu dari sujud dan membacanya 10 kali lagi sebelum bangun ke rakaat berikutnya. Demikianlah 75 kali pada setiap rakaat. Hendaklah kamu lakukannya dalam empat rakaat. Jika kamu dapat kerjakan solat itu pada setiap hari sekali, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, lakukanlah sekali pada setiap jumaat. Jika tidak mampu, lakukanlah pada setiap bulan. Jika tidak mampu, lakukanlah pada setiap tahun. Jika tidak mampu juga, lakukanlahsekali seumur hidup.” (HR Imam Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).
.
.

Cara Mendirikan Solat Sunat Tasbih

.
Solat sunat Tasbih dilakukan sebanyak empat rakaat dan satu salam sekiranya solat itu didirikan pada siang hari. Manakala jika didirikan pada malam hari, 4 rakaat itu dikerjakan dengan 2 salam ( 2 rakaat, 1 salam).
Harus diingat, walaupun 4 rakaat, solat ini mengambil masa yang agak lama (lebih kurang 4 minit) kerana ia diselangi bacaan tasbih. Setiap rakaat jumlah tasbihnya  75 kali, maka  jumlah keseluruhan tasbih yang dibaca adalah 75 tasbih  X 4  rakaat = 300 kali.
.

Caranya;

.
1.  Niat Solat Sunat Tasbih:
a)  Niat Solat Tasbih 2 Rakaat,
“U-shol-lii sun-na-tat Tas-biyh rok-’a-tai-ni lil-laa-hi ta-’aa-laa.”
(Daku Solat Sunat Tasbih dua raka’at, kerana Allah Ta’ala.)
 .
b)  Niat Solat Tasbih 4 Rakaat,
“U-shol-lii sun-na-tat Tas-biyh ar-ba-’a rok-’a-tin lil-laa-hi ta-’aa-laa.”
(Daku Solat Sunat Tasbih empat raka’at, kerana Allah Ta’ala.)
 .
.
2.  Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:
    1. Rakaat 1:  Surah At-Takathur atau Ad-Dhuha
    2. Rakaat 2:  Surah Al-Ashr atau Al-Insyiraah
    3. Rakaat 3:  Surah al-Kafirun atau Al-Kauthar
    4. Rakaat 4:  Surah Al-Ikhlas.atau An-Nashr.
.
.
3.  Bacaan Tasbihnya ialah:
Maha Suci Allah dan segala pujian bagi Allah, dan tiada Tuhan melainkan Allah, dan Allah Maha Besar;   Dan tiada daya dan upaya melainkan dengan kekuatan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.
.
Nota;
*Buat permulaan sekiranya berasa berat, bacalah tasbih di atas pada barisan pertama sahaja.
.
.
4.  Lakukanlah seperti solat-solat biasa yang lain beserta bacaannya, tetapi tambahlah bacaan tasbih di bawah di akhir setiap bacaan sebelum berpindah kepergerakan seterusnya.
.
.
5.  Bacaan tasbih dalam satu rakaat ialah:
    • Selepas baca doa Iftitah, al-Fatihah dan surah, kita baca 15 kali tasbih
    • Rukuk - 10 kali tasbih
    • Iktidal - 10 kali tasbih
    • Sujud pertama - 10 kali tasbih
    • Duduk antara 2 sujud - 10 kali tasbih
    • Sujud kedua - 10 kali tasbih
    • Duduk sebentar (sebelum berdiri) seperti duduk diantara 2 sujud, - 10 kali tasbih.
.
.
6.  Jumlah tasbih dalam satu rakaat ialah 75 tasbih. Lakukan perkara yang sama pada rakaat seterusnya. Ulang langkah 1-7 sampai 4 rakaat, jadi jumlah semuanya 300 tasbih.
.
.
7.  Sekiranya terlupa membaca tasbih di satu-satu tempat, bolehlah digantikan di tempat berikutnya.
.
.
8.  Harus diingat pada rakaat kedua (malam hari) atau keempat (siang hari) setelah membaca Tasyahhud, dibacakan juga Tasbih 10 kali sebelum memberi salam.
.
.
9. Membaca doa solat tasbih;



Rabu, 2 Julai 2014

Dua biji sagu yang berbeza


~ Assalammualaikum ~

Sempena bulan puasa nie mesti ramai yg buat kuihkan utk berbuka puasa.
Antara kuih yg selalu ada di bazaar ramadhan kak nurul tgk ialah kuih abok2.
Sapa x tahu kuih abok2?kak nurul pun selama nie tak pernah buat kuih tu,tapi
anak kak nurul dah buat,diorang belajar buat di sekolah,adalah 2-3 ketul hasilnya
dia bawa balik.Merasa kak nurul air tangan anak dara kak nurul,wlpn di rumah anak dara
kak nurul tu memang berat tulang nak menolong mamanya kerja2 rumah.

Nak buat kuih abok2 tu mestilah bahan utamanya biji sagukan.Teringat kak nurul
anak kak nurul dia tak tahu beza biji sagu dari rumbia dgn  biji sagu yg warna putih tu.
Sebab kebetulan rumah kak nurul ada biji sagu yg dr rumbia tu,dia fikir buat kuih abok2 pakai 
biji sagu tu,bila dia beritahu dgn kak nurul,kak nurul ketawakan dia,jadilah nanti kuih abok2 tu.
Biji sagu yg putih tu pun kalau x silap  dari batang sagu jugakan dalam bentuk kanji......


Inilah dua sagu tersebut.Sagu yg coklat tu biasanya mkn campur dgn kelapa parut dan gula,boleh terus makan.Sagu nie kebanyakkannya diproses di Mukah,Sarawak oleh kaum melanau.




Selasa, 1 Julai 2014

' Ramadhan Pesta Makanan.....Jom Ubah ke Pesta Ibadah '


~ Assalammualaikum ~

Salam ramadhan buat kwn2 semua,hari nie dah hari yg ke 3 kita umat Islam berpuasa.
Semoga kehadiran bulan yg mulia untuk menambah amal ibadah ini kita gunakan sebaik mungkin.
Kak Nurul suka juga nak berkongsi tips2 puasa yg kak nurul dpt dari Ustaz yg mengajar kitaorang mengaji.






Dari Ustaz Hj.Wan Ismail Wan Jusoh

Kuliah puasa dr sudut kesihatan. Oleh Dr Norhissam Mustafa, CEO IPKIM (Institut Pengurusan Kesihatan Islam Malaysia)

Tajuk ' Ramadhan Pesta Makanan.....Jom Ubah ke Pesta Ibadah '


-Zaman kegemilangan Islam, puasa adlh kemuncak kekuatan. Bln Ramadhan adlh pesta ibadah. Banyak peristiwa besar berlaku spt perang Badar, dn berbagai lagi menunjukkan kekuatan ummat
- Kini Ramadhan dikaitkan dgn keletihan, kelemahan, mengantuk, kurangnya produktiviti dan kini ianya adlh pesta makanan
-Ramadhan adlh bulan kesihatan, bulan silaturrahim, musim perubahan, masa hilang ketagihan, bulan lembut hati, bulan keluasan rezeki, bulan membaiki institusi keluarga

Mengikut kajian kesilapan besar dalam berpuasa;--

1. Menghimpunkan makan malam dengan berbuka puasa adlh kesilapan. Nabi buka puasa dgn 3 biji kurma (atau makanan yg tinggi pottasium spt makanan bergula perang....bukan bergula putih) dan air kosong. Sbb buka puasa bkn utk perut tetapi utk beri tenaga kpd hypotanamos (otak dalam otak). Satu cara elakkan hidang makan malam didepan semasa berbuka. Hypotanamos yg keletihan berfungsi sepanjang hari akn tidak berfungsi dgn betul sekiranya makanan masuk dgn banyak semasa berbuka. Ianya menyebabkan masalah serius kesihatan

2. Jangan window shopping ke bazar ramadhan. Ia akan mengganggu fungsi kawalan hypotanamos. Ianya menyebabkan kita hilang perhitungan utk terus membeli makanan yg kita tidak perlu

3. Jangan lewatkan solat maghrib.
-makanan yg dimakan menghasilkan tenaga utk diagihkan keseluruhan tubuh melalui sel. 1 kilo berat badan mempunyai 10000 trilion sel. Tenaga ini perlu ditolak oleh tenaga yg dilakukan oleh solat yg disegerakan. Allahuakbar......

4. Slps solat maghrib, sel sudah dpt tenaga. Balik terus makan malam. Fully auto kita akan makan secara baik. Jgn lbh lima jenis makanan dlm satu hidangan. Nasi, lauk, sayur, buah dan air

5. Slps mkn mlm, sangat baik kita MANDI dgn air sejuk. Jgn pakai heater. Blh pakai air batu tambah sejuk. Jgn risau mandi malam dgn paru2 berair. DONGENG. Dalilnya jika kita berhadas besar, feqah suruh segera mandi tanpa menunggu pagi. Jgn mandi mcm burung utk elak paru2 berair. Burung mandi dgn cara basahkan rambut tapi badan x basah.

5. Slps mandi, sblm pegi solat isyak minum setengah cawan air campuran 3 biji kurma, satu sudu teh madu lebah dan susu segar yg diblender.

6. Solat Isyak berjemaah. Lps tu sembahyang terawik solat dengan perlahan dan santai. Jgn cari yg gopoh gapah.

7. Pastikan ringan ambil moreh. Mkn lps pkl 10.30 adlh kemudharatan yg besar. Masa ini tenaga sdh cukup penuh dlm badan. Masa tu aktiviti terbaik adlh tadarrus minima 1 helai. Masa ini tenaga akan bawa input terbaik kedalam otak dan hati. Klu masa ini diisi dgn aktiviti atau info yang lalai, maka otak dan hati akan merakam perkara yg kita isi dan blh menjadi pegangan kita seterusnya

8. Slps itu sebaiknya tidur sblm pkl 12 mlm utk kerehatan. Jgn pasang lampu semasa tidur kerana pasang lampu meningkatkan kadar kolestrol 4 kali ganda

9. Slps itu bangun pkl 3 utk qiamullail. Sunat kejutkan ahli keluarga dgn renjis air sejuk dgn ujung jari. Boleh mandi. Xde masalah kesihatan.

10. Sempurnakan 13 rakaat solat. Sunat wuduk, taubat, tahajjud, hajat dan witir,

11. Slps qiam, blh tidur tetapi ringankan seperempat. Masa ni di langit ada spektro bewarna merah jambu antara 3 hgga 5 pg. Masa ini Allah anugerahkan kesembuhan kpd banyak penyakit.

12. Sahur. Sebaik2 sahur adlh seperlapanbelas dari makan malam iaitu lebihan makan malam. Lewatkan masa masak utk elak cepat basi. Lebihkan masak masa mkn malam, jgn campur garam dan simpan sikit utk sahur. Bila nk sahur panaskan dan baru campur garam

11. Slps sahur, terus solat subuh berjemaah.

12. Jangan tidur slps subuh krn gangguan kpd hypotanamos. Ia akan menyebabkan masalah kesihatan

13. Tidur qailullah ( 1 jam sblm zohor). 1 minit waktu ini menyamai tenaga tidur sejam waktu biasa.

Cara makan kurma....60% kebaikan berada pada selaput permukaan luar kurma. Masukkan sebiji kurma dan last sekali keluar biji. Jgn kupas di luar. Kurma terbaik ada 4 jenis.....ajwa, mabrom, sapawi, mariami

Puasa adlh detoksifikasi. Ia berlaku apabila fungsi proses makanan dlm perut berehat lbh dr  8 jam

Sblm sampai Ramadhan, berazam utk berlatih utk tingkatkan ibadah dgn latihan pra Ramadhan


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...