Khamis, 16 Disember 2010

Tinggal Kenangan

tinggal kenangan


Rasanya dah dekat sbln nie comel meninggalkan kite semue......
ingat x sapa si comel 2.......si comel 2 ialah anak kucing yg ku dpt dr kwn
kpd kwnku.Namun gambarnya masihku simpan lg.....
smlm lalu jln blkg rumah tgk kubur si comel ade bunga2 merah ditabur atasnya....
sapa lg yg buat anak2ku dgn kwn2nye 2......
sedih2 juge atas pemergian si comel.....yea le kan dah besar,dah x brapa main
gigit2 lg....dia(blh ke guna perkataan dia?,kan bkn manusia....ah..xpelah...asalkan faham)
b'kawan dgn kucing lain di kwsn rumahku 2....2 dia xnak dikurung dlm sangkarnya......
jadi kite bebaskanlah dia main mane dia nak suke.....
dan bile ptg aku panggil le dia suruh msk dlm sangkarnya....tp ptg 2 aku panggil dia x dtg2
biasanya 2 ke 3 x panggil dia terus b'lari dptkan aku.........dah 2 aku biarkan aje....
nanti pandailah dia blk sendiri.......rupenya bila ntah dia kena langgar ke ape atau kena
gilis org reves x tahu le tp xlah cedera parah sgt....sikit je dkt kepalanya......

Hubbyku pun ralat jugak si comel mati.....yea le klu kite blk keje mesti dia dtg menyambut
kdtangan kite terus b'lari2 dptkan kite.........dia dah kenal kite tuannya........sedihnya......





tgh tido waktu journey blk kpg....

makanannya ade byk lg tinggal.....
Selamat tinggal.........






Roti Bawang Putih dan sup cendawan

Ptg smlm aku ade angin rajin sikit buat le menu minum petang.....2 pun minun
dah dekat kul 8 mlm.....jadi xde le nak masak utk dinner....coz semua dah
kenyang.......kali nie aku nak cuba buat roti bawang putih ngan sup cendawan....
Blk keje ajak hubby singgah kedai beli roti ngan krimer sup cambells dan susu cair...
stok susu cair kat rumah dah habis......dan brg dapur yg lain pun byk dah
habis......2 yg rasanya mingu nie klu xde apa atvi lain ingat nak beli brg dapur 2
kat kpg je.....
Aku buat sup cendawan dulu.....senang je coz masak yg dlm tin 2 aje....

Sup cendawan
Bahan2
1 tin sup cendawan cambells
1/2 tin susu cair
dan sedikit tepung jagung

cara2
Masakkan sup cendawan tadi ngan 1 tin air sup cendawan 2....
aku lebihkan sedikit air.....
dah mendidih sikit masukkan susu cair dan kacau...
lama sikit dah mendidih 2 masukkan tepung jagung yg telah dikacau dgn air.
sblm menutup api rasakan masin tawarnya....
takut plak tawar coz tadi dah tambah air ngan susu cair.


Sup cendawan

Roti bawang putih
Bahan2
Roti(aku pakai roti keping je coz x jumpa roti perancis)
berapa ulas bawang putih
daun pasley(aku guna daun bwg dan sup je coz x jumpa daun 2)
mentega

cara2
bwg putih tumbuk dan daun sup ngan bawang 2 ptg halus....
lepas 2 kacau ngan mentega sekali...
sapukan mentega ngan roti dan bakar dlm oven

Tada dah masak dan blh dimakan.....
nyum2 delices....kata anakku....rasa sikit macam kat pizza hut 2 le....

Roti bawang Putih


Ni le menu minum ptg kite......





Rabu, 15 Disember 2010

myMetro | Temani mayat ibu

myMetro | Temani mayat ibu

Apabila membaca beita pg nie, tersentuh sungguh naluri keibuanku t'hadap
anak yg kebuluran menunggu di sisi mayat ibunya.....Ya Allah....apalahlah
budak umur 4 thn nie mengerti apa2....dia masih x tahu apa2 lagi di dunia
nie....mungkin dia pikir ibunya tgh tido ke ape....
Cuba bayangkan macammana dia melalui 3 hari sblm ditemui anggota
keselamatan 2.....dgn x minum,makan dan dudok dlm kegelapan
yalah siapa nak bukak lampu jika ibunya meningal waktu siang.....
Tido 2 dia ade le....tp bangun2 ibunya x juge bangun2 dan dia
menungulah dan menungu ibunya ble nak bangun....nasib baik le
tuan rumah dtg nak colect sewa masa 2....klu x ape le jadi
budak 2....mungkin dah mati juge sbb kebuluran....siapa
yg bersalah......dan nie angkara siapa???....

Isnin, 13 Disember 2010

Pengalaman naik Bas Nadi Putra..........

As salam......

hui rasanya lama dah x update blogku nie.....klu x silap last n3ku ialah ucapan
selamat m'yambut Maalhijrah mingu lps......Kali nie saje je nak n3 pasal pjlnn blk
keja naik bas jumaat lps.......bas Nadi Putra,tambangnya just 50 sen je x kira jauh ke dekat.
xde le cite atau kisah yg menarik pasal naik bas nie.....hehehehe....biasa je...
ntah lah klu org mungkin ade kisah yg lucu ke, kisah sedih,suka ke or what ever,
engkauorg abadikan dlm diari ke atau skrg ni dlm blog...
tp aku xde ape2 kisah pun yg blh diingat spi bile2 pasal
naik bas nie biasa je.....saje2 je nak n3 nie.....

Begini pg 2 aku turun keja biasa je ngan hubby....tghri blk rmh nak jenguk anak2ku (bkn anak kucing tau....anak kucing ari 2 dah mati...hisk5x sedihnya,klu akak yg kaci kucing tau,mesti marah punye) kat rumah dah mkn ke blm,dah mandi ke blm, ataupun
dah bangun ke blm,hehehe...nikan cuti sklh...
diorg duk kat rmh je...nak tingai ngan nenek kat kpg tak nak lak.....
Sblh ptg hubby ade keje kat kl jadi dia bawa le keta....2 le kite dua brnak ni blk naik bas....
Mulenya hubby nak naik moto(nak elak jem,tp memang btul pun dia pg dan blk kena jem)
tp aku x kaci coz kasihan dia blk lewat tgh mlm,sejuk2..angin...(memang pun blk lewat hingga
function habis yg rancangan siaran langsung kat tv1 2 ''Malam Sentuhan Perasaan Rohani Manusia...SPRM" yg artis sapa menyanyi klu x silap Datuk Khadijah Ibrahim,Ramli Sarip dan ramai lg artis...tmsk Hizbur yg program Imam Muda 2 sapa x kenal? klu x kenal memang
le ketinggalan zaman btul le,hehehehe....juge Tun Dr Mahathir ade dtg di Dewan Filharmonik Petronas KLCC.....
Berblk cite tadi kite nie hanya ade 1 kete je 2 yg klu hubby outstation,
pandai2lah naik bas ke or teksi....nak hidup....

A...ha,tadikan n3 pasal naik baskan......so lps ambik si Izyan kat nurserynya,
bermule le episod nak naik bas.....
tp sblm 2,kena jln kaki dulu lbh kurang 5 ke 8 minit utk ke bus stop....
tp kena melalui traffic ligts,apertment2,baru spi....tgh2 jln kaki kat traffic lights 2 .....
alamak dah t'lps bas satu....rasanya nak tahan situ je x yah le nak kat bus stop.....
tp aku kool je, sabar.....nanti ade bas lain...byk lg.....t'lupe plk sblm ambik Izyan 2
dah siap beli jajan bg standby tkut le tungu lama ke bas blh le
pujuk2 si Izyan 2 nanti...x lama dudok kat bus stop 2,baru nak bukak
air kotak utk si Izyan,bas pun spi....kire le lucky kite kali nie Izyan
x nungu bas spi 1 jam,mcm suatu hari 2....
Nak naik bas 2 plk dgn b'susahpyhnya coz tgn kanan dukung Izzyan,
sblh kiri bawa handbag,beg Izyan dan Jajan ngan air kotak yg dah bukak tadi....
nasib baik duit syiling dah standby kat tgn
just msk je dlm lubangnye....dlm susah2 tunduk 2 nak msk duit,
air kotak 2 plk mancut klr,yelah air x spt minum lg dan penuh xleh nak tekan....
pas 2 sapu tgn si Izyan plk jatuh bwh.....alahai bkn main susahnya nak tunduk ambik.....
pas 2 dah jln sikit si abg driver bas 2 plk suruh ambik tiket yg diprint 2....
ade le be2rapa org dudok dpn 2 menengok je.....ini le budaya dudok kat
bandar........engkau2.....aku2......buat hal masing.....xde nak tlg menolong,berbeza kat
kpg aku nun jauh kat Sarawak...........

Pas dah ambik tpt dudok.....baru le rasa lega.......x spi 10 minit dah spi kat kwsn perumahan kite.....Itu le citenye..........layanlah pic sempat diambik......ok.

ni le dia bus nadi putra 2 aku ngan Izzyan naik.....
Kite dudok bhgn blkg.....
ni gambar bas sblh masa b'henti kat traffic lights
Si Izzyan tgh minum air kotak tadi...

turun dr bas kena jln ><>
Tada....dah spi rmh tp guna jln blkng dkt sikit....







Isnin, 6 Disember 2010

Salam Maal Hijrah....




Pagi nie msk opis .....syukur alhamdulillah..application free passageku
nak blk S'wak dah diluluskan.But now....akak kerani 2 plk cuti hari ni.....
klu blh aku nak uruskan tiket kplterbang 2 secepat mungkin sblm tarikh
yg diapply.....nak buat camne tunggu jelah hr rabu nanti....

Dah sthn dah aku tak blk kpg halamanku yg jauh nun sbrg lautan....
aku apply ni pun cube je klu ade rezeki blh pki utk thn dpn...
klu x burn ajelah tiket 2....

Tiket ni pun aku nak pki pg Kuching je.....jln2 sane cuti sklh bln
3 next year bawa family....InsyaAllah....aku x blk kpgku di daerah Sri Aman....
nanti raye baru planing nak blk sana....InsyaAllah.

Sempena esok Maal Hijrah aku ambik kesempatan nak ucapkan
selamat menyambut Maal Hijrah dan marilah kita sama2 baca doa nie yea:-





DOA AWAL TAHUN

Waktu membacanya :
Doa ini dibaca 3 kali setelah masuk waktu Maghrib pada malam 1
Muharram

Kelebihan membacanya :
Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan :
"Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini
kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah
syaitan."

DOA :

Segala puji hanya bagi Allah , Tuhan yang memelihara dan
mentadbir sekalian alam.Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah , Engkaulah yang kekal abadi untuk selama2nya.
Demi kelebihanmu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah ,
sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu
perlindungan daripada syaitan yang direjam,
dari sekalian kuncunya , tenteranya dan penolongnya.
Aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang
sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W ,
serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Segala puji hanya bagi Allah , Tuhan yang memelihara dan
mentadbir sekalian alam,..Amin...

DOA AKHIR TAHUN

Waktu membacanya :
Doa ini dibaca 3 kali pada akhir waktu asar atau sebelum masuk
Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Kelebihan membacanya :
Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan :
"Kesusahan bagiku dan sia2lah pekerjaanku menggoda anak Adam
pada tahun ini dan Allah akan membinasakan aku pada saat itu juga.
Dengan membaca doa ini Allah akan mengampunkan dosanya setahun."

DOA :

Segala puji hanya bagi Allah , tuhan yang memelihara dan
mentadbir sekalian alam.Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah , sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan
laranganmu tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu.Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku.Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat dari kesalahn itu.

Sesungguhnya pada hari ini aku bermohon keampunan dariMu ,
ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini
yang Engkau rdai dan aEngkau janjikan pahala makan aku memohonnya daripada Engkau.Ya Allah , Ya Karim , Ya Zaljalali Wal Ikram.

Selawat dan salam ke atas junjugan kami Nabi Muhammad S.A.W
serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Segala puji hanya bagi Allah , Tuhan yang memelihara dan
mentadbir sekalian alam.....
Aminnn




Rabu, 1 Disember 2010

Hepi besday Izzyan......

Happy Birthday Myspace Comments

Hepi besday to you.......3x
Hepi besday to ian......
hehehe...dah 2 thn dah anak mama ni......tp x pandai
cakap lg......
Tp xpe le lmbt nak ckp.....nanti mesti becok mulut jika
dah pandai 2, kan,kan,kan....ye dok!!

Mama cayang ian....jgn nakal2 tau....nanti klu ade masa mama
nak buat le kek.....dulu abg mimi mama xde masa nak buat
nanti mama buat utk dua2nya....ok.

Pict. dinding fasbuk mama hr ni.....
Ian Sekarang.....






Khamis, 18 November 2010

*Salam Aidiladha*

Salam semue.....

Di sini saya mengambil kesempatan nak ucapkan selamat hari raya
aidiladha pd semua rakan blog....juga family....
satu hari sblm raya aku keja lg.....tp spi tghri je....ambik time off.....
tgk opis ramai yg dah cuti....dan yg x cuti 2 keje spi tghri je....
klu ikut plaining nak blk mlm raya.....
tub2 kite blk pg raye.....nasib baik le kpg dekat je......ni hubby aku le
tido spi x tahu nak bgun lg.....ye le dia keje dlm mingu ni selalu
spi lwt mlm.....spi skali kul 1.30 pg baru blk....
hari ni pejlnn blk 1 jam je coz keta x byk....

Dari rumah aku dah siap2kan semua ank2 dan emaknya sekali
terus pki baju raye.....kiranye kite beraya kat rumah mak mentua le ni....
spi kpg lbh kurang kul 10.00 pg....tgk mak mentua dah masak semua....
malu juge nak mkn je....yelah x tlg masak.....
Pagi sok dlm kul 5 pg kite blk Putrajaya......hubby x dpt cuti.....
aku cuti coz nak jaga si Izyan.....nurserynya tutup dan bukak ari senin nanti....
thn ni kat kpg ni dgr korban lembu 3 ekor je....
Si kakak ngan si Izzuddin beriya2 nak tgk org tumbangkan lembu....
nak buat camne...hubby tak nak temankan.....

Isnin, 15 November 2010

*** FAMILY SUPPER ****

Salam....

2 minggu lps semua adik ipai duai ade blk kpg.
So actvt utama ape lg pergi le supper kat luar ramai2....
Minggu 2 blk hubby bz je kat kite punye kebun(tapak rumahku nanti.....but don't
know when....when....when......rumah idaman b'diri megah...)
Hubby mesin rumput...buang sampah-sarap yg org buang kat situ
semasa diorg tumpang paking situ......maklumlah dpn rumahku 2 nanti
adalah rumah Uztaz tpt org selalu dtg berubat.....tmsk le aku sendiri ade berubat dgn uztaz
2 masa pregnant Izzyan......batuk2 dan semput.....
berblk pd org yg tumpang paking situ bknnye nak terima kasih.....
buang sampah situ ade le lg.....geram pun ade masa kite bersihkan.....
buang sampah 2 bukannya stkt plastik makanan dan minuman
tp pampers anak pun diorg sampai hati nak buang kat situ.....
klu aku pampers anak 2 tak berani nak buang tpt. sebarangan spt.kat
semak2 macam 2....
bukannye ape tpt 2 kite x kenali....kot2 ade penunguu......#### pampers.....
Rasenye klu aku buat paking berbyr kat situ rasenye
blh dpt income ni......iyelah klu satu kete singgit dan biasanye
hari sabtu dan ahad ramai org dtg......bukannye dr sekitar Melaka 2 aje
ramai dr negeri lain.....
tp kite xkan buat camtu......kite fikir 2 amal jariah kite.....
xpe paking je le sblm kite buat rumah.....sok2 klu dah buat rmh pandai2
le cari tpt nak paking yea.......

Berblk pd hubbyku tadi....baru skrg nak tanam mangga Melaka delight.....kelapa mawar...
kenape le x dulu2....klu x dah dpt hasilnya.....
Malam 2 sblm blk destinasi masing2 kite supper le.....

layan pic.2....





Hubby dan Izzuddin.....

ape ke benda dibincang dak Wan ngan Kak Long......


Masa Ni Izzyan tgh demam.....


antara yg di oder






aku oder beehon tomyam je.......
























Rabu, 10 November 2010

Air oiii air.......

salam.....

Ptg smlm blk keja hubby jumpa surat dari Syabas kat Pintu......
tgk surat 2 bill air yg tertunggak.....kaler pink....
masuk2 rmh hubby ckp air dah kena potong.....
cuba juga buka paip kat sink 2, ade le air kuar sikit.....
buka kat bilik air ade lagi....
fuh...lega rasanya.....iyelah kite x kandang air wlp
sikit utk keperluan.....
check bilik air atas ade lg.....iye le 2 air dlm tank atas bumbung 2....
air 2 le utk kegunaan spjg mlm tadi.....sambil mengamalkan
penggunaan yg berhemah.....hehehe baru skrg
nak guna air cara b'hemah apbila air dah kena potong.....
kalau x sblm ni bukan main lg paling membazir gunakan air.....
terutamanya anak2 ku 2....bila mrk mandi
bukan main lg lamanya bermain air dlm bilik air.....
klu disukat aku rasa lebih 10 gelen digunakan mrk setiap
kali mandi sambil main2 air.....

Berbalik cite tadi.....hubby suruh le cepat2 kandang air.....ape lagi
aku isi le ape besen dan baldi yg blh diisi dgn air....
Si Izzuddin tgk besen besar yg aku isi air 2 bkn main
excited...ckp nak gi brenang dlm besen 2.....
aku ape lg....kaci le warning jgn buat....
dah 2 suruh anak2 mandi sblm nak gi njagi paki air
satu baldi sorang.....

Pasal bil tertunggak 2 bkn salah kite x byr bill......tiap2 bln kite byr ape yg kite
guna je....ni yg pasal tertunggak 2 bilnya sampai 300 hinget coz
ade bln 2 (klu x silap dlm bln 5) paip tank yg atas 2 ade leaking sikit....
dan hubby dah lapor ngan BPH dan kontraktor b'tgjwb....
mrk ade dtg tgk...pas 2 takde action.....
juge pasal bill 2 BPH ckp mrk nak uruskan bill 2 dgn Syabas....
ntah....x tahu...ni dah sampai peringkat air dah kena ptg...
cuba anda fikir2kan....

Ptg ni tgk le dah sambung blk ke x air ni....
aku rasa mesti hubby dah uruskan hari ni......

alamak paip airku dan kena potong.....
air ooooo air....amat penting dalam kehidupan seharian
Kenape ptg bekalan air rumah aku........



Selasa, 26 Oktober 2010

### VERSI bOTAK ###

salam......

Hari minggu lps hubby bawak anak gi ptg rambut.....
si izatlah yg beriya2 nak ptg rambut...padahal rambutnya lg pdk....
x tahulah dia teringin nak ptg botak.....mungkin dia suke tgk
iklan nescafe 3 in 1 oleh Harith Iskandar....
halus.......
Hubby bawaklah si Najmi sekali.... aku tgk lps ptg rambut 2
dia g sklh pakai songkok je.....biasa dia pakai
kelas kafa je ptg....ni x kelas pagi pun dia bersongkok.....
mungkin dia malu kot...
ni aku uploadkan gambar masa mrk baby lg waktu kepala botak....
tp gambar si Najmi x jumpe pulak masa baby....



si Najmi Izzuddin masa kecik

Najmi Izzuddin & Izat
Najmi Izzuddin skrg
Bersama kakak
ni dia Izat masa baby....
dahulu sekarang

ade sama x?

dahulu sekarang





Rabu, 20 Oktober 2010

MUHAMMAD NAJMI IZZUDDIN


Salam.....
lama rasanya dah x jenguk blogku ini.....bukannye ape kite buzy
sekali skrg.....
ni ptg dah start ot kat opis....

dua minggu lps kite ade le sambut harijadi Izzuddin ke 7...
kite sambut antara anak2 aje kat KFC....
hadiah kite x beli lg utk dia...
nasib dia x tanya....
Untuk Izzuddin kite bukannye xnak buat kek besday
sendiri....tp xde masa nak gi beli bahan2nye....
mama minta maaf okey coz that day utk Izzat mama buat....
InsyaAllah tahun dpn...
layan le pic.besday 2....




slps makan kek mesti nak gi main dulu

ni le izzyan

sedang senyum...ayu

tgh marah coz lama sgt posing



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...